lauantai 18. huhtikuuta 2009

Hjallis Harkimo - monessa mukana

Hjallis Harkimo – monessa mukana

Diplomiekonomi Harry ”Hjallis” Harkimo (synt. 1953) edustaa monelle suomalaisuutta ja sinnikkyyttä usean vuosikymmenen ajalta. Hänet tunnetaan eritoten suhteestaan urheiluun: 1970-luvulla olympiavalmennettavana jollaluokassa, tämän jälkeen ammattilaispurjehtijana ja jääkiekkojoukkue Jokerien ostajana (ja nostajana) sekä Hartwall-areenan isänä. Yksinäisen miehen menestyksekkäältä maailmanympäripurjehdukselta on syöpynyt mielien sopukoihin sinivalkoinen Belmont-purje. Mutta miksi juuri Hjallis - ei niin komea, rehellisesti, kovaa ja usein kiroileva, suuruudenhullu mies? Mies, joka tuo ensi syksynä Floridan ja Chicagon NHL-joukkueet avaamaan kautensa Hartwall-areenalle!

Harry ”Hjallis” Harkimon elämään liittyy nähdäkseni isona tekijänä maine - hyvä sellainen. Tämän lukihäiriöisen, sanasokean ja tuittupäisen johtajan vuosia kestävät, megalomaaniset projektit ovat yksi toisensa jälkeen tupanneet onnistumaan. Jos epäonnistumisia onkin ollut, niitä vastaan on aina tullut kaksin verroin onnistumisia, eikä tuleen ole auttanut jäädä makaamaan. Hjallis on suorapuheinen, tehokas ja työtä kunnioittava johtaja, joka pyytää paljon ja myös saa paljon. Hänen neuvottelutaitojaan ja tehokkuuttaan - vain kahdeksan tunnin työpäiviä ja vapaat viikonloput - kehutaan vuolaasti useassa yhteydessä. Pehmeät arvot kuten perheen merkitys ja sen korostaminen ovat epäilemättä yksi Hjalliksen kansansuosion osatekijä: ”Ei voi olla sellaista duunia, etteikö lähimmäisiä ehtisi hoitaa! Omista vanhemmista ei juuri puhuta, koska jengillä on huono omatunto.” kehui Hjallis Talouselämäss 18.5.2007.


Kaupparekisterin mukaan Hjallis on mukana 17 yhtiössä ja varsin usein hänen tittelinään on hallituksen puheenjohtaja. Parhaiten hänet tunnetaan Jokerien omistajana ja miehenä, joka rakensi Hartwall-areenan ja vei 2004 vihille Merikukka Forsiuksen. Harva kuitenkaan edes tietää Hjalliksen istuvan Iittalan hallituksessa tai että hän on yksi markkinointitutkimuksia tekevän Marketing Clinic’in suurimmista omistajista. Mitä Hjallis profiloi?

Hjallis edustaa ennen kaikkea uskallusta ja ennakkoluulottomuutta – piirteitä, jotka tavalliselta suomalaiselta harvinaisen usein puuttuvat, mutta joita ainakin salaa ihaillaan. Se, että pystyy luomaan itselleen tällaisen uran ja verkoston kertoo henkilöstä paljon. Hänen projekteihinsa uskotaan ja johtajan maineen on täytynyt kiiriä siten, että häneen yksinkertaisesti l u o t e t a a n. Jos jokin menee pieleen tai velkaa kertyy, homma pitää hoitaa siitä huolimatta tunnollisesti loppuun saakka. Suoruus ja rehtiys vetoavat suomalaisiin. Urheilumanagerina (mm. Kiira Korpi ja Minea Blomqvist) ja jääkiekkojoukkue Jokerien omistajana Hjallis tuo esiin niitä piirteitä, joita myös menestyvän yritysjohtajan odotetaan; voitontahtoa, kannustusta ja luottamusta.

Hjalliksen tämän hetken SUURI hanke on Sipoonrannan alueen 150 – 200 asunnon ja alueen palvelujen rakentaminen sekä ensi syksynä MTV3:lla nähtävä Diili-ohjelma, jossa hän hakee myyntijohtajaa projektilleen. 120 miljoonan euron projekti ärsyttää ja keskusteluttaa nettipalstoilla, mutta joku sentään muistuttaa, että rakentaminen tuo työtä. ” –Nyt on hyvä aika rakentaa. Rakennutin Hartwall Areenan edellisen laman aikaan.” toteaa Harkimo Vantaan Sanomissa 4.4.2009.

Media tuntuu käsittelevän Hjallista - joka siis kansan suussa ja lööpeissä tunnetaan nimenomaan Hjalliksena – yllättävän lämpimästi. Tulevia liiketoimia käsittelevissä jutuissa hänen naissuhteisiinsa toki viitataan ja muistetaan mainita, että edelliset puolisot ovat kansanedustajia. Samaan hengenvetoon toimittajat ihastelevat uutta kumppania, Hjalliksen Sipoonranta –hankkeensa toimitusjohtajaksi nimeämää Helena Karihtalaa – hienoisen kateuden pilkistäessä kirjoitusten sävystä.

3 kommenttia:

Marika kirjoitti...

Olen aina arvostanut Hjallista ja hän työtään. Juuri sitä että hän saa idean ja toteuttaa sen sinnikkäästi. Kyllä tässä maassa on tarpeeksi niitä jarruttelijoita, jotka näkevät vain esteitä, ei mahdollisuuksia.

Marika kirjoitti...

Hjallis on taas otsikoissa, nyt puuhaten uutta jäähallia Tampereelle - Go Hjallis, vuoden Ottopoika 2009:

Vuoden 2009 Ottopojaksi on nimetty Harry "Hjallis" Harkimo. Vuotuisen tunnustuksen jakaa Kohtuullisen Hutikan Pyhä Veljeskunta K.H.P.V.

Tämän vuoden Ottopoika on tuttu urheilu- ja viihdealan monitoimimiehenä. Hjallis Harkimo oli myös ensimmäinen suomalainen, joka purjehti yksin maailman ympäri.

- Ottopoika Harkimo on aina osannut haistaa suotuiset tuulet myös liike-elämän joskus myrskyisilläkin vesillä. Ja toisinaan rankankin työtahdin vastapainoksi hän osaa irrotella alkoholipitoisia juomia tyylikkäästi nauttien, palkintoperusteissa todetaan.

Vuoden Ottopoika nimettiin ensi kertaa 1993. Tunnustuksen ovat aiemmin saaneet esimerkiksi Pekka Vennamo, Vexi Salmi, Paavo Lipponen ja Jörn Donner.

Heli Mattila kirjoitti...

Taas otan mukaan aikaperspektiiviä, se kun minulta onnistuu paremmin kuin YYR08:lta ;)

70-luvulla Hjallikselle kyllä vähän hymähdeltiin. Hän kun ei pystynyt eikä ehkä pyrkinytkään salaamaan temperamenttiaan (ilmiselvä D-tyyppi). Ikä on tuonut hänelle arvostusta, ja onkin hienoa, että nuorempi polvi häntä noin arvostaa.

Teit osuvan analyysin, Päivi. Mainitsemasi Hjalliksen ominaisuudet ovat mitä todennäköisimmin vaikuttaneet hänen imagoonsa.