torstai 30. huhtikuuta 2009

Blogikirjoitusten yhteenvetoa ja yhteispalautetta

Yhdeksän yamk-opiskelijan blogikirjoitukset on julkaistu Viestintää-blogissa ja nyt on tämän verkkotehtävän yhteispalautteen vuoro.

Tehtävänä oli valita joku johtaja, joka on kohtalaisen paljon julkisuudessa, seurata hänen esiintymisiään joukkoviestimissä ja arvioida johtajan julkisuuskuvaa. Aihetta oli pohjustettu luennolla ja lähdekirjallisuutta annettu. Arvioinnissa kiinnitettiin huomiota mm. siihen, kuinka ajankohtaisen ja kiinnostavan henkilön opiskelija oli löytänyt. Lähteiden löytämistä ja hyödyntämistä arvioitiin myös. Tavoitteena oli, että opiskelijat kommentoisivat toistensa kirjoituksia ja näin ns. opetuskeskustelu siirtyisi verkkoon.

Seurannan kohteiksi oli valittu kolme poliitikkoa, neljä yritysjohtajaa, yksi pääjohtaja ja yksi huippu-urheilija. Jokainen oli kiinnostava persoona, sellainen josta saa halutessaan provosoivankin kirjoituksen aikaan. Jokaisesta oli myös löydetty aineistoa, vaikka blogiin ei lähteitä kirjattukaan. Tässä kohden siis onnistuttiin hyvin.

Minkälaista analyysia kirjoituksissa tehtiin johtajista ja heidän julkisuuskuvastaan? Joukossa oli sujuvasti kirjoitettuja ja iskevästi otsikoituja postauksia. Toiset tekstit taas yllättivät analyysin syvyydellä ja osuvuudella. Niitä ei todellakaan ollut kirjoitettu pelkästään aikaisemman tiedon varassa, vaan lähteitä oli löydetty ja asioita pohdittu. Näiden kirjoitusten kääntöpuolena on, että kommentointi jää vähäiseksi, kun kirjoittaja on jo löytänyt kaiken oleellisen. Bloggaajan kannattaakin miettiä, mihin hän kirjoituksillaan pyrkii: keskustelun herättämiseen vai omien näkemysten ja/tai oman asiantuntemuksen esiintuomiseen. Kumpikin oli tässä tehtävässä mahdollista.

Blogikirjoitusten kommentointi käynnistyi hitaanlaisesti, ja viimeiset kirjoitukset jäivät lähes kokonaan kommenteitta. Tämä on sääli, sillä uskon jokaisen kirjoittajan jakavan Samin tuntemuksen ensimmäisestä saamastaan kommentista. Koska tiedän verkkotehtävien palautusten kasaantumisen, ymmärrän kuitenkin hyvin, että blogia ei ehditty käydä lukemassa tai ainakaan kommentoimassa.

Eniten keskustelua herättivät Aleksander Stubb ja Kirsti Paakkanen. Kommentit toivat ehkä pikemminkin uutta näkökulmaa asiaan kuin jatkoivat keskustelua. Opettajakin sai ajattelemisen aihetta.

Kaiken kaikkiaan olen ylpeä yamk-opiskelijoistamme, jotka näin harjoittelivat julkista kirjoittamista!

*******************************

Blogitutkija Jere Majavan mukaan blogin etuna opetuskäytössä on sen mahdollistama yhteisöllisyys. Kaikella kansalle avoin blogi voi parhaimmillaan muodostaa laajan verkoston, jossa vaihdetaan tietoa ja mielipiteitä. Itse olen hieman epäileväinen sen suhteen, kuinka innokkaasti tällaisia opetusblogeja kommentoidaan. Ylemmässä amk-tutkinnossa olemme toistaiseksi tyytyneet toistaiseksi siihen yhteisöllisyyteen, jonka verkko-oppimisympäristö sallii. Kun lukukauden opetus on kokonaisuudessaan samassa verkkopohjassa, se sallii jonkinasteisen yhteisöllisyyden sekä opiskelijoiden että opettajien kesken.

.

Ei kommentteja: