Viestintää ja opettamista on vaikea erottaa toisistaan, olipa kyse matematiikasta, markkinoinnista tai – yhteisöviestinnän opettamisesta. Viestintä on siis myös opettamisen työkalu ja iso osa opettamista tapahtuu sen avulla. Opettaminen on kertomista, kysymistä, selostamista, täsmentämistä, tehtävien laatimista ja esittämistä kirjallisesti mahdollisimman selkeästi. Opettamiseen kuuluu myös tiedonhankinta ja suunnitelmien laatiminen koko opintojaksoa tai yksittäistä luentoa varten.
Perinteisessä luokkaopetuksessa vilustumiseen liittyvä äänen karhentuminen tai jopa menettäminen on kovin epämiellyttävä kokemus. Ainakin itse olen kokenut asian siten, että kun ääni menee, myös auktoriteetti on mennyttä.
Verkko-opetus pohjautuu pääosin tekstiin, jota opettaja naputtelee oppimisympäristöön tai Word-dokumentteihin, jotka hän copypeistaa palautteiksi tai uutisiksi. Mitä muuta nämäkään tekstit ovat kuin viestintää! Sananvalinnoissa on oltava tarkka, että opiskelija saa juuri oikean palautteen tai tiedon. Pitää yrittää olla selkeä sanomansa rakentamisessa.
Uskoisin, että opettajien tekstit ovat erilaisia, sillä teksti kertoo kirjoittajastaan. Ilmeisesti pitäisi pyrkiä siihen, että teksti on lyhyt. Ainakin itse satuin kuulemaan joskus opiskelijan kommentin, että hän ei ainakaan koskaan jaksa lukea niitä pitkiä yhteispalautteita.
Opettaminen on siis verkkoviestintää ja yhä enenevässä määrin myös web2.0:ssa tapahtuvaa viestintää. Tähän blogiin on ilmestynyt verkkoviestinnän opiskelijoiden blogeja, joiden toimittaminen on yksi heidän opintojaksosuorituksensa. Käykää lukemassa ja kommentoimassa!
keskiviikko 15. lokakuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti