keskiviikko 31. maaliskuuta 2010

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty - vai onko?

Verkko-opetuksen johdosta opettajan työ on muuttunut paljon. Erityisesti ylemmän amkin koulutuksessa, jossa lähipäivä on vain noin joka kolmas viikko, tämä tulee esille. Erityisesti suunnittelu on tärkeää verkko-opetuksessa. Lähipäivien aikataulutus lyödään lukkoon muutamaa kuukautta aikaisemmin, opettajien kanssa sovitaan luentojen ajankohdat ja opiskelijoille tiedotetaan. Yksittäinen opintojaksokin pitää suunnitella: sisällöt, verkkotehtävät ja niiden deadlinet, tentti, arviointi, palautteenanto.

Amk-tutkintokoulutuksessa opetusta oli pari kertaa viikossa ja tilanne oli toinen. Saatoin lähteä liikkeelle väljällä suunnitelmalla ja tarkistaa sitä sen mukaan, mikä asia tuntui vaativan syvempää käsittelyä. Opintojaksoon saatettiin sisällyttää jokin yritysyhteistyökoordinaattori Petri Martikkalan tarjoama projektikin. Minulle tällainen tilanteen mukainen toiminta sopi hyvin ja uskoakseni opiskelijoillekin. Ei ole ollut aivan helppoa siirtyä yamk-opetukseen juuri tuon tarkan suunnittelun takia. Joskus tuntuu, että se kahlitsee liikaa.

Entäpä sitten, kun ylemmän amkin hyvin suunnitellussa opetuksessa opettajalle tulee luennon pitämiselle jokin ylivoimainen este, kuten sairastuminen. Mistä sijainen tai korvaavaa toimintaa opiskelijoille, jotka tulevat pitkienkin matkojen päästä lähipäivään? Miten hoitaa verkkotehtävän edellyttämä briefaus?

Viime viikolla olin tilanteessa, jossa piti hoitaa suunniteltu luento jollain toisella tavoin. Kuin ihmeen kautta sijainen löytyi ja opiskelijat saivat mukavaa vaihtelua Johtamisviestinnän opetukseen. Avukseni tuli myös Camtasia-ohjelma, jossa PowerPoint -esitykseen liitettiin oma sanallinen selostukseni. Harjoittelija Ville Erkkilä nauhoitti ja editoi selostuksen esityskuntoon. Näin opiskelijat saivat tarvitsemansa taustatiedot Johtamisviestinnän toiseen verkkotehtävään.

Nauhoituskokemus oli myönteinen. Toki oikea vuorovaikutus jäi puuttumaan, mutta oli helppoa kuvitella puhuvansa opiskelijoille. Nyt odotan kiinnostuneena opiskelijoiden tehtävänpalautuksia ja kommentteja: Kuinka hyvin tällainen ääninauhoitettu luento heidän mielestään korvasi kasvokkain tapahtuvan luennon? Voitaisiinko lähipäiviä vähentää tai lähiopetuksessa keskittyä tehtävien purkamiseen ja arviointiin pikemmin kuin luennointiin?

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mielestäni Camtasin avulla toteutettu PowerPoint luento toimi hyvin myös opiskelijan näkökulmasta. Kuten Heli mainitsi blogissaan, jäi tästä puuttumaan kuitenkin aito vuorovaikutus. Camtasin avulla toteutettu luento on kuitenkin mielestäni riittävä ja ainakin parempi, kuin pelkkä PowerPoint esitys. Menetelmää voisi mielestäni hyödyntää laajemminkin luentojen osalta. Näin luennoista saisi enemmän irti, varsinkin silloin kun ei itse pysty osallistumaan lähiopetuspäivään.

Meillä on töissä hieman vastaava systeemi käytössä henkilökunnan infotilaisuuksien osalta, koska kaikki eivät voi töiden, tai sijaintinsa takia aina osallistua tilaisuuksiin. Nämä tilaisuudet ovat kuitenkin enemmän vuorovaikutteisia, koska niissä välittyy myös esitetyt kysymykset ja käydyt keskustelut. Lisäksi kuuntelija voi esittää johdon palautekanavan kautta lisää kysymyksiä, ellei juuri häntä askarruttavaan kysymykseen saanut esityksen pohjalta vastausta.

t. Oscar

Heli Mattila kirjoitti...

Kiitos kommentista, Oscar. Tuo "ainakin parempi kuin pelkkä PowerPoint-esitys" pitää varmaan paikkansa.

Sinulla oli ilmeisesti laajakaistayhteys esitystä seuratessasi. Ongelmia voi tulla siitä, jos on mokkulayhteyden varassa. Tästä olisi kiinnostavaa lukea muidenkin kokemuksia: Saitteko äänen kuulumaan ja diat pyörimään kunnolla?

Heli

Anonyymi kirjoitti...

Olen hieman samoilla linjoilla Oscarin kanssa. Vaikka vuorovaikutus jäikin esityksestä puuttumaan, niin se oli parempi ja antoisampi ratkaisu kuin pelkkä powerpoint olisi ollut. Sanallinen esitys tuo mukanaan aina ”lihaa luiden ympärille”. Äänitys oli selkeä eikä melua tai muuta häiriömölyä kuulunut taustalta.

Ymmärrän, että niin opettajien kuin oppilaidenkin äkilliset esteet aiheuttavat poissaoloja, eikä niitä ole aina helppo paikkailla. Tämä ratkaisumalli oli itselleni uusi ja pidin siitä. Jos tunti olisi esim. siirretty jonkun toisen lähipäivän alkuun tai loppuun, olisi päivä venähtänyt aivan liian pitkäksi.

-Marika E.-

Anonyymi kirjoitti...

Petäjän ryhmäpalaute luennosta

Kaikkien ryhmäläisten vastaukset olivat yhteneväisiä siitä, että luento toimi hyvin tälläkin tavalla. Ryhmän jäsenet kokivat luennon positiivisena kokemuksena; puhe ja teksti toimivat hyvin yhdessä. Luennon aihe koettiin mielenkiintoiseksi ja hyvänä pidettiin myös se, että mukaan oli otettu esimerkkejä elävästä elämästä. Lehdistökatsaus sopi myös hyvin luentoon.

Tämän tyyppinen luento koettiin hyväksi myös siksi, että sen voi kuunnella silloin, kun löytyy sopiva hetki. Luennon voi keskeyttää välillä muistiinpanojen kirjaamista varten ja sitä voi myös kuunnella uudelleen tarpeiden mukaan.

Kaikki ryhmäläiset olivat kuitenkin sitä mieltä että tämäntyyppisellä luennolla ei voi korvata täysin lähipäivää. Lähipäivät jaksottavat sopivasti opiskelua. Luennoilla sekä tauoilla tapahtuva keskustelu koetaan antoisaksi. Myös muiden opiskelijoiden tapaaminen lähipäivänä koetaan todella tärkeäksi, kun voi vaihtaa kuulumisia.

-Petäjä-ryhmä

Anonyymi kirjoitti...

Hei

Kommentoin Nauha ryhmän edustajana esitystä 31.3.

Minulle oli positiivinen yllätys koko esitys. Power point esitys maustettuna puheella, mikä oli teknisesti hyvin suoritettu (ei kohinoita, särinöitä yms) ja selkeä puhe antoi hyvän kokonaisuuden aiheesta. Ilman puhetta asia ei olisi tullut esiin niin hyvin lainkaan. En tiedä onko kyseessä uutuuden viehätys (en ole aiemmin törmännyt vastaavaan esitykseen), mutta reilu 10 minuuttia meni tosi nopeasti, ei tarvinnut vilkuilla kelloon ja asiat jäivät mieleen hyvin.

Eihän tälläinen esitys täysin korvaa lähipäivää, mutta aika lähelle päästään, sillä kun tälläisen esityksen kuuntelee ja katsoo, niin yleensä valitaan hetki jolloin sen saa rauhassa katsoa ja itsekin on aika hyvässä vastaanotto kunnossa (eli perjantai, työviikko takana ja kaksi viimeistä opetustuntia ei varmasti ole maailman paras opetushetki, sillä ainakin allekirjoittanut on aika loppu viikon jäljiltä). Tehokkuus kasvaa kun on itse hyvässä vireessä.

Kun tekniikka menee eteenpäin on mielenkiintoista, mikä on seuraava askel tälläisen esityksen parantamiseen. Jos tälläinen esitystapa on laajalti käytössä ja vuorovaikutusta haetaan ja kysymyksiä tulee luennoitsijalle, niin FAQ osio voisi olla hyvä lisä kokonaisuuteen.

Mielestäni jos opettaja joutuu yllättävän syyn vuoksi perumaan tuntinsa, niin tämä tapa on erinomaisen hyvä tapa paikata poissaolo. Ei pikahälytetty sijainen pysty antamaan samaa kuin tämä esitys, vaikkakin vuorovaikutus jää uupumaan. Myös jos opiskelija on pois, niin hän pystyy hyvin seuraamaan tapahtunutta tässä muodossa.

Ryhmä Nauhan puolesta

Mikko