Vietimme ”laidunkauden avajaisia” ylemmän amkin ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kanssa. Tämä opiskelijaryhmä on toiminut koko lukuvuoden 2008-09 pienryhmissä, joiden kokoonpanossa on otettu huomioon DiSC-analyysin tulokset.
DiSC-analyysi piirtää testattavasta henkilöprofiilin, jossa kuvataan henkilön käyttäytymistä, toimintaa ja vuorovaikutusta erilaisissa ympäristöissä ja tilanteissa. Testauksen ja uudenlaisen opintojaksototeutuksen avulla halusimme kiinnittää erityistä huomiota vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojen opiskeluun, joita neuvottelukuntamme korostaa ja joiden merkitys tulee toistuvasti esiin joukkoviestimissä sekä erilaisissa kyselyissä.
Ryhmässä oppimisen ja toimimisen hyvät ja huonot puolet ovat tulleet kuluvan lukuvuoden aikana tutuiksi näille opiskelijoille. Moni meistä suomalaisista on pohjimmiltaan yksintoimija, ja itsenäinen yksinopiskelu olisi helpompaa kuin yhdessä puurtaminen. Pelkästään virtuaalinen yhteydenpito on hankalaa, kun pitää löytää ryhmälle sopivat työskentelymuodot. Lisäksi on aika rankkaa joutua alusta alkaen työskentelemään aktiivisesti verkkotehtävien parissa itselleen outojen henkilöiden kanssa.
Ryhmiä on kuitenkin valmennettu ja pyritty tukemaan lukuvuoden aikana tähänastista enemmän. DiSC-analyysin tulosten perusteella on opiskeltu itsensä johtamista ja arvioitu omaa toimintaa ryhmän jäsenenä. TUPO, SAMAJOPI, PELMS ja DONNAT ovat opetelleet ymmärtämään toisiaan ja löytäneet yhteiset työskentelytavat. Onnistumisia on koettu ja kevään aikana olen vakuuttunut siitä, että ryhmässä oppimisessa on päästy – ehkä vaikeuksien kautta - tavoitteisiin.
Viime perjantaina Yyterissä kävimme keskustelun siitä, miten opiskelua jatketaan 2. vuonna. Päädyimme siihen, että entiset ryhmät säilytetään, mutta opinnäytetöihin muodostetaan ryhmät opinnäytetyön aiheen perusteella. Myönteiset kokemukset pienryhmistä auttavat varmaankin tätä uutta ryhmäytymistä. Opettajana seurasin mielihyvin keskustelua lähipäivien annista ja yhdessä oppimisen myönteisistä kokemuksista.Koko ryhmän opiskelumotivaatio on suorastaan häkellyttävä, vaikka keskusteluihin saattoikin sisältyä kohteliaisuuslisää ryhmätyön opettajien läsnäolon vuoksi.
Tällä hetkellä ryhmätyö on ihanaa ainakin tällä ryhmällä. Jokohan uskaltaisi todeta, että lopussa kiitos seisoo…
Heli
tiistai 19. toukokuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Mikä on DiSC-analyysi
Hei Marjatta, en ole varma, osaanko selittää analyysiä oikeilla termeillä. Joka tapauksessa persoonallisuustestistä on kyse. Uusimmassa Polyfonia-lehdessä oli tästä juttua, kun testaus oli tehty muistaakseni IBS:n ja IBML:n opettajille. Tässä linkki Polyfoniaan http://www.samk.fi/polyfonia
"Koko ryhmän opiskelumotivaatio on suorastaan häkellyttävä, vaikka keskusteluihin saattoikin sisältyä kohteliaisuuslisää ryhmätyön opettajien läsnäolon vuoksi."
Ryhmän tuntien, totta joka sana ilman turhia kohteliaisuuslisiä ;-)
Lähetä kommentti